Na čo slúžia rôzne dezény?
Samotná guma nie je schopná pri všetkých klimatických podmienkach zaručiť trvalú priľnavosť.
V niekoľkých tisícinách sekúnd jednotlivé drážky dezénu zozbierajú vodu a opäť ju odvedú mimo kontaktnej plochy pneumatiky s vozovkou.
Pneumatika vďačí za svoju bezpečnosť, schopnosť pôžitku z jazdy a prevádzkovú cenu materiálom a dezénu. Dezén pneumatiky zaručuje vodičom 2 kľúčové charakteristiky, ktoré od pneumatiky najviac očakávajú: - bezpečnosť (priľnavosť na mokrom povrchu),
- pôžitok z jazdy (držanie stopy na suchom povrchu).
Typ dezénu.
Symetrický – pneu je možné na vozidle akokoľvek meniť a otáčať
|
![]() |
Smerový – pri montáži je nutné dodržiavať smer otáčania, je vyznačení šípkou na bočnici pneumatiky
|
![]() |
Asymetrický – pri montáži je nutné dodržiavať správne umiestnenie vonkajšej a vnútornej strany, označené na bočnici pneumatiky ako „outside“ a „inside‘
|
![]() |
PRIĽNAVOSŤ NA MOKROM POVRCHU
Dezén odvádza vodu, ktorá sa hromadí pod behúňom, mimo kontaktnej plochy s vozovkou tak, aby s ňou pneumatika nestratila kontakt. V niekoľkých tisícinách sekúnd jednotlivé drážky dezénu zozbierajú vodu a opäť ju odvedú mimo kontaktnej plochy pneumatiky s vozovkou.Čím vyšší je pomer prerezania, tým je lepšia schopnosť dezénu hromadiť vodu.
Forma
a smer dezénu (symetrický, smerový, asymetrický...).
Skutočná odvodňovacia sieť, ktorá musí všetku vodu čo najrýchlejšie odviesť na strany pneumatík.
Lamelizácia
Hrany a lamely výrazne prispievajú k odvodňovaniu vozovky. Hrajú úlohu „stieračov”.
DRŽANIE STOPY NA SUCHOM POVRCHU
Pevnosť dezénu je jedným z kľúčových prvkov, ktorý prispieva k jazdnej stabilite a presnému správaniu sa vozidla.Túto pevnosť dezénu zaručuje:
Vďaka plochému profilu so štvorcovými ramenami pneumatika dobre sedí v zákrutách.
Pomer prerezania
Plus le pourcentage de creux est faible, plus la surface de gomme au sol est importante, meilleur est le grip.
Masívne bloky gumy
Široké a masívne bloky gumy obmedzujú pohyblivosť dezénu.
Samoblokujúce lamely
Lamely „oslabujú” pevnosť dezénu. Samoblokujúce 3D lamely slúžia na stabilitu a minimálnu deformáciu lamiel pri vysokých rýchlostiach.
Ak je relatívne ľahké optimalizovať každú jednotlivú charakteriskitu zvlášť, je veľmi náročné nájsť medzi nimi rovnováhu v komplexnom prepojení v rámci pneumatiky. Pripomeňme si, že sme tu spomenuli len dve z nich (priľnavosť/držanie stopy). A práve v hľadaní technických riešení (často veľmi protichodných), vedúcich k tejto rovnováhe, spočíva umenie každého výrobcu pneumatík.